JAA

2. Toyota Team Europe Celica GT-Four

wrc-celica

 

Rallissa oli 1980 ja -90-luvulla tiimejä, jotka halusivat taivuttaa rajoja. Sitten oli myös Toyota Team Europe, joka päätti rikkoa kaikki rajat.

Toyota Celica GT-Four kehitettiin TTE:n uudeksi ralliautoksi vuonna 1986 korvaamaan lähinnä Safari-rallissa käytetty A-ryhmän kaksivetoinen Toyota Supra. Edeltäjästään poiketen uusi kilpa-auto oli luonnollisesti nelivetoinen ja ahdetulla moottorilla.

Toisen polven GT Fouria valmistettiin syyskuusta 1989 syyskuuhun 1993.

FIA bannasi GT-Fourin vuonna 1996.

– GT-Four on niin ylivoimainen, että se ei anna muille automerkeille ja -malleille mitään mahdollisuuksia, perusteli FIA:n johtaja Max Mosley päätöstä.

Auton kolmas sukupolvi, ST205, esiteltiin seuraavan vuoden helmikuussa ja sen elinkaari ylsi kesään 1999.

Kaikki Celica GT-Four autot valmistettiin Toyotan Taharan tehtailla Japanissa ja niiden muuttamisesta rallikäyttöön vastasi Kölnissä, Saksassa toiminut TTE, joka tunnettiin myös nimellä Köln-Andersson Motorsport, ruotsalaisen perustajansa Ove Anderssonin mukaan.