JAA
Sokos Tampereen pukeutumisneuvoja Aregash Forsgren esittelee naisten syysmallistoa. "Sillä ei ole suurta eroa onko asiakkaan mukana omia makutuomareita vai ei, sillä myyjän ammattitaitoa ja mielipidettä arvostetaan".
Uskomus suomalaisten pukeutumisen pohjautuvan lähinnä käytännöllisiin tuulipukuihin on harhaluulo. Suomalaiset osaavat pukeutua vaihtuvien sääolosuhteiden mukaan, mutta käytännöllinen pukeutuminen on saanut rinnalleen toisen tärkeän elementin – muodikkuuden. Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset tuntevat olevansa tyylikästä kansaa ja tyylillä on meille vahva merkitys.

Päivittäinen pukeutuminen on toisille yksi arkinen asia muiden joukossa, mutta useille asujen valinta on myös tärkeä rituaali. Yhteistä kaikille on se, että vaatteella on suurempi merkitys kuin usein ajatellaan. Pukeutumisella on vahva rooli luodessa ensivaikutelmaa uudesta ihmisestä ja tutkimuksen mukaan uskomme vaatteiden vaikutukseen myös hyvän onnen kerääjänä. Puolet vastaajista pitävät suomalaisia tyylikkäinä ja eritoten nuoret, 15–24-vuotiaat, kokee suomalaisten hallitsevan muodikkaan pukeutumisen.

– Mielikuva siitä, ettemme osaisi pukeutua tyylikkäästi, syntyy perspektiivittömästä vastakkainasettelusta, jossa Suomea verrataan olosuhteiltaan usein hyvin erilaisiin kansainvälisiin muotiympäristöihin. Meille on selvää, että suomalaiset seuraavat muotia ja panostavat pukeutumiseensa. Osaamme pukeutua paitsi tyylikkäästi, myös haastavien kelien mukaisesti käytännöllisesti. Tätä suoraviivaista funktionalismia ihastellaan usein myös ulkomailta käsin. Meidän on helppo huomata, että jokaisen sesongin trendit otetaan kautta maan hyvin haltuun ja myös ajattomat klassikot pitävät pintansa, kertoo Sokoksen myyntijohtaja Hans Backström.

Vaate tuskin koskaan on vain vaate, sillä kyselyssä selvisi myös, että lähes jokainen kokee pukeutumisen olevan osa ensivaikutelmaa. Siihen pyritään vaikuttamaan omilla vaatevalinnoilla. Joka kolmannella vastaajista on tapana käyttää lempivaatettaan aina kun aikomuksena on hurmata toinen ihminen. Tälle käsitteelle on annettu myös lempinimi “flaksimekko”, joka kertoo vaatteen tuovan käyttäjälleen onnea eritoten hurmaustarkoituksessa.

– Laadukas ja hyvin valittu tuote kestää aikaa ja jatkuvaa kulutusta ja ajan saatossa siitä voi tulla käyttäjälleen tärkeä myös tunnetasolla, Backström jatkaa.

Sokoksen teettämässä kyselyssä korostui myös vaatteiden ostamisen sosiaalinen yhteys. Yli puolet vastaajista kertoi ottavansa ostoksille mukaansa ystävän tai puolison. Erityisesti suomalaisille miehille puolison mielipiteellä on painoarvoa. Naiset mielellään myös antavat oman näkemyksensä kumppanin pukeutumiseen ja myös tavaratalojen palvelut on rakennettu vastaamaan näitä tarpeita.

Samoilla linjoilla on myös Sokos Tampereen pukeutumisneuvoja Aregash Forsgren;

– Asiakkaamme ovat tottuneet pyytämään myyjiltä apua. Joko heti myymälään saapuessaan tai sitten viimeistään sovituksessa. Täsmävalintojen lisäksi useat asiakkaat arvostavat sitä, että saavat useita vaihtoehtoja ja että myyjä on mukana auttamassa valinnan tekemisessä. Sillä ei ole suurta eroa onko asiakkaan mukana omia makutuomareita vai ei, sillä myyjän ammattitaitoa ja mielipidettä arvostetaan. Varsinkin yksin shoppaillessa myyjän apuun on helppo turvautua, kertoo Forsgren.

Lähde: IRO Research Tuhat suomalaista kyselytutkimus syyskuussa 2018. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.

Kooste 1000 suomalaista tutkimuksesta:

Onko suomalainen mies/nainen mielestäsi tyylikäs?
29 % Kyllä, naiset on
22 % Kyllä, miehet on
70 % Kyllä, 15-24-vuotiaat
53 % Kyllä, 25-34-vuotiaat

Kun tapaat uuden ihmisen, kuinka paljon hänen pukeutuminen vaikuttaa ensivaikutelmaan?
48 % Melko paljon tai erittäin paljon
91 % Jonkin verran vaikutusta
53 % Melko paljon tai erittäin paljon, naiset
43 % Melko paljon tai erittäin paljon, miehet

Oletko lähtenyt joskus jonkun mukaan jatkoille/treffeille hänen tyylin perusteella?
19 % Kaikista vastaajista sanoo tyylin vaikuttaneen päätökseen
26 % 25-34-vuotiaista sanoo tyylin vaikuttaneen päätökseen

Onko sinulla käytössä lempivaatetta kun tarkoituksesi on hurmata toinen ihminen? (ns. flaximekko)
27 % Kyllä, kaikista vastaajista
37 % Kyllä, naiset
18 % Kyllä, miehet
52 % Kyllä,15-24-vuotiaista

Oletko pyrkinyt vaikuttamaan kumppanisi pukeutumiseen jotta se miellyttäisi sinua paremmin?
51 % Kaikista vastaajista on pyrkinyt vaikuttamaan
65 % Naisista
65 % Miehistä
55 % 25-34-vuotiaista
53 % 45-54-vuotiaista

Käytätkö makutuomaria shoppaillessasi?
40 % Ei käytä
58 % Aina tai joskus käyttää

Keneen luotat vahvimmin pukeutumisneuvoissa?
21 % Naisista luottaa puolisoonsa,
28 % Naisista luottaa ystäviinsä
58 % Miehistä luottaa puolisoonsa
5 % Miehistä luottaa ystäviinsä

Oletko käyttänyt tavaratalojen ilmaista pukeutumisneuvontaa?
90 % Kaikista vastaajista ei ole käyttänyt
8 % Naisista on käyttänyt
10 % Miehistä on käyttänyt