JAA

Ilmastonmuutos ja kiertotalouden ratkaisut ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ovat Heurekalle tärkeitä teemoja. Kesän ajan tiedekeskuksessa voi nähdä omien valintojensa ympäristövaikutukset kokeilemalla ilmastonmuutospeli EduCycleä. 

EduCycle-pelilaudalle sijoitetut pelinappulat heräävät tabletilla eloon ja näyttävät, kuinka omat valinnat vaikuttavat ilmastonmuutokseen. Virtuaalimaailman voi joko pelastaa tai hävittää valitsemalla vaikkapa saastuttavia tehtaita tai aurinkoenergiaa. Pelissä jokainen istutettu metsä ja rakennettu talo vaikuttavat kokonaisuuteen.

– Koululaiset näköjään kokeilevat aina ensin, miten maailma tuhotaan. Sitten pelataan uudelleen ja mietitään, mitkä olisivat fiksuimpia ympäristötekoja. Suuren mittakaavan valtiollisten päätösten lisäksi myös jokaisen arkivalinnoilla on merkitystä, Heurekan teematuottaja Paula Havaste sanoo.

Nesteen hankkeessa kehitetty EduCycle-peli konkretisoi ilmastonmuutoksen vaikutuksia. Se herättelee ajattelemaan kiertotalouteen liittyviä tulevaisuuden ratkaisuja kuten kierrätystä, ruokaa ja energiakysymyksiä. EduCyclen kautta Heureka haluaa myös omalta osaltaan kertoa, miten ilmastonmuutosta pyritään ehkäisemään kiertotalouden keinoin. Havasten mukaan uudet teknologiset ratkaisut ovat yhtä tärkeitä kuin yksittäisten kuluttajien valinnat.

– Tulevaisuutemme näyttää lupaavalta, koska suurimmalle osalle lapsista ilmastonmuutos on jo entuudestaan tuttu juttu, Havaste iloitsee.

EduCycle on kehitetty Nesteen Pre-order the Future -hankkeessa yhdessä Nesteen asiantuntijoiden, TBWA:n ja projektissa futurologina toimineen spoken word -artistin Prince Ea:n kanssa. Myös yleisö osallistui aktiivisesti pelin kehittämiseen, ja prototyyppiä ovat testanneet lapset ja nuoret sekä Suomessa että Yhdysvalloissa. Pelin ohjelmoinnin ja visuaalisen suunnittelun teki suomalainen FAKE Creative. Peli on saanut vaikutteita ilmastonmuutoksta havainnollistaneesta Heurekan Tikas -AR-pelistä.

EduCycle on kaikkien kävijöiden kokeiltavissa 15.5.–11.8. kello 9–17 Heurekan tapahtumatorilla.