JAA

Virtuaalinen todellisuus mahdollistaa täysin uudenlaisia kuluttajapalveluita, joiden avulla asiakkaat voivat kokeilla tuotteita ennen ostamista.

Autovalmistaja Ford tutkii nyt mahdollisuutta tuoda todelliseen maailmaan digitaalisia hologrammeja virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden teknologioiden avulla.

Seuraavan vuosikymmenen aikana hologrammit voisivat mahdollistaa esimerkiksi uuden auton koeajon vaivattomasti kotioloissa.

– Esimerkiksi maasturia ostava voi ajella aavikoilla tai lumikentillä virtuaalisesti, ilman minkäänlaista aikarajaa. Tämä mahdollistaa aiempaa laajemman ajoneuvotestailun, Fordilta kerrotaan.

Ford soveltaa virtuaalista todellisuutta suunnittelussa jo nyt. Saksan Kölnissä sijaitsevassa Design Studiossa suunnittelijat voivat hioa sisätilojen yksityiskohtien ulkonäköä ja tuntumaa nopeasti ja tehokkaasti ilman fyysistä prototyyppiä. Teknologiaa hyödynnettiin täysin uuden Fiestan sisätilojen yksityiskohtien, kuten hallintalaitteiden sijainnin, suunnittelussa.