JAA
• Uusi Land Rover Discovery on täysikokoinen, kolmirivinen 7-paikkainen SUV-malli lyömättömällä suorituskyvyllä ja monikäyttöisyydellä.
• Se kuvastaa Land Roverin Above and Beyond -toimintafilosofiaa ja yhdistää brittiläisen tyylikkyyden ainutlaatuiseen seikkailullisuuteen.
• Uusi Land Rover Discovery tulee myyntiin vuoden 2017 keväällä, hinnat alkavat 70 340 eurosta

Uuden Discoveryn luonnetta ja kehitystä kuvastaa seitsemän periaatetta:

1. Tilaa seitsemälle: jokainen paikka on samanarvoinen

2. Oikea perheenjäsen: turvaa jo 26 vuoden ajan

3. Kukkulan kuningas: pysäyttämätön kaikilla pinnoilla, kaikissa maastoissa ja kaikissa sääolosuhteissa

  • Kevyt alumiinirakenne vähentää painoa 480 kg ja varmistaa taloudellisuuden ja vähäpäästöisyyden (alkaen 159 g/km*).
  • 240 hevosvoiman nelisylinterinen dieselmoottorin, joka kehittää 500 Nm vääntöä.
  • Vetojuhta: luokkansa paras, 3 500 kg:n vetokapasiteetti

4. Brittiläistä luovuutta: viimeistelty charmilla ja hienostuneisuudella

5. Säilytystilojen juhlaa: tilaa lähes kaikelle

  • Jopa 2 500 litran tavaratila ja kätevät säilytystilat uuden vuosisadan tarpeisiin.

6. Yhdistää sukupolvet: nerokkaita elämää helpottavia ominaisuuksia

  • Digitaalinen Discovery, jossa jopa yhdeksän USB-porttia ja kuusi 12 voltin latauspistettä.

7. Kun tie päättyy: uhanalaisten lajien ja vähäosaisten hyväksi

Tällainen on Discovery

 

Viidennen sukupolven malli hyötyy Land Roverin vahvasta, turvallisesta ja kevyestä täysikokoisesta SUV-arkkitehtuurista. Uusi Discovery on digitaaliaikakauden tulos.

– Uusi Discovery määrittelee suuret SUV-mallit uudelleen. Land Roverin muotoilu- ja insinöörityöryhmät ovat mullistaneet Discoveryn DNA:n ja luoneet haluttavan, monipuolisen ja kyvykkään premium-luokan SUV:n. Uskomme, että lopputulos edustaa radikaalisti uutta muotoilua, joka tuo Discovery-perheen uuden ja laajemman asiakaskunnan ulottuville, sanoo Land Roverin muotoilujohtaja Gerry McGovern.

Vallankumouksellinen muotoilu

Uudesta Discovery-mallista saatiin esimakua Discovery Vision -konseptissa, joka esitteli Discovery-perheen tulevaisuutta New Yorkin autonäyttelyssä vuonna 2014. Se edustaa Land Roverin monipuolisimman SUV-mallin uutta suuntaa. Uusi muotoilu antaa Discoverylle dynaamisen ilmeen, hienostuneet pinnat ja tarkasti laaditut yksityiskohdat, jotka vetoavat asiakkaiden tunteisiin.

Yksi tunnusomainen muotoiluratkaisu on porrastettu kattolinja, joka on ollut neljän edellisen Discovery-sukupolven tunnusmerkki ja tarjoaa elegantin ratkaisun käytännön tarpeisiin. Se optimoi kolmannella rivillä istuvien matkustajien pääntilan ja mahdollistaa myös Discoveryn korotetun istuinjärjestelyn, jossa kukin istuinrivi on edellistä korkeammalla.

Tekniikka

SUV-mallin kori on hieman alle viisi metriä pitkä (4 970 mm). Useimmat samankokoiset kilpailijat tarjoavat 5+2-istuinratkaisun, mutta uusi Discovery on suunniteltu siten, että 95 prosenttia aikuisista voi istua mukavasti kolmannella rivillä. Molemmissa kolmannen rivin istuimissa on ISOFIX-kiinnityspisteet (yhteensä autossa viisi), joten perheillä on mahdollisuus asetella turvaistuimet sopivimmaksi katsomalleen paikalle.

Rajoitettu First Edition -malli esittelee uuden Discoveryn parhaita puolia. Sitä valmistetaan vain 2 400 kappaletta, ja se sisältää ainutlaatuisia ominaisuuksia, kuten karttakuviot ovien ja kojelaudan alumiinikoristuksissa, yksilölliset tunnukset, rohkeat värivaihtoehdot ja monipuoliset vakiovarusteet.

Valinnainen Dynamic Design -paketti antaa uudelle Discoverylle tarkoituksenmukaisemman ja salaperäisemmän ilmeen sisä- ja ulkopuolella. Se sisältää mm. kontrastikaton, urheilulliset etu- ja takapuskurit, ylellisen nahkaverhoilun sekä urheilullisen ohjauspyörän ja poljinsarjan.

 

Jopa kuusi 12 V:n latauspistettä varmistavat, että uusi Discovery vastaa perheiden yhteystarpeisiin. Jopa seitsemän USB-liitäntää (yhdeksän, jos takamatkustajien viihdejärjestelmä on asennettu) antavat matkustajille kullakin rivillä virtaa älypuhelimien ja tablettien käyttöön.

Toinen aktiivisille perheille suunnattu uusi tekninen ominaisuus on Land Roverin Activity Key -ranneke, jonka avulla asiakkaat voivat nauttia urheilusta ja aktiviteeteista ilman, että heidän tarvitsee kantaa mukanaan auton avainta tai kauko-ohjainta. Kun vedenpitävää Activity Key -ranneketta pidetään takaluukun Discovery-tunnuksen D-kirjainta vasten, auto lukkiutuu ja normaali avain poistetaan käytöstä, joten sen voi jättää turvallisesti auton sisälle. Näin asiakkaat voivat juosta, uida, ratsastaa ja pelata murehtimatta autonsa turvallisuudesta.

Säilytystilat

Land Roverin muotoilu- ja insinööritiimeillä on intohimo säilytystiloja kohtaan, minkä seurauksena autossa on monia käteviä ratkaisuja nykyajan perheille:

  • Keskikonsolin piilolokero, johon mahtuu neljä iPadia tai kaksi kahden litran juomapulloa.
  • Keskikyynärnojan lokero, johon mahtuu viisi iPadia. Kansi kääntyy 180 astetta, joten ratkaisu toimii kyynärnojana myös aukinaisena.
  • Piilolokero pienille tavaroille ilmastointipaneelin takana.
  • Ostoskassit pystyssä pitävä painettava koukku etumatkustajan jalkatilassa.

Uuden Discoveryn ensiluokkaisille säilytyslokeroratkaisuille vetää vertoja vain auton tavaratila. Premium-luokan SUV-mallissa on tavaratilaa jopa 2 500 litraa tai 1 231 litraa toisen rivin takana. Uusi sähkötoiminen sisempi takaluukku tarjoaa monikäyttöisyyttä, joka on tyypillistä Discovery-tunnusta kantavalle ajoneuvolle.

Kun taitettava paneeli tavaratilassa on ylhäällä, se toimii käytännöllisenä kuormanpidikkeenä, mutta kun se lasketaan alas, 285 mm:n osio toimii käytännöllisenä penkkinä, jolla voi vaihtaa vaikkapa likaiset kengät. Ja kaikki tämä uuden yksiosaisen takaluukun suojassa. Tämä yksinkertainen laite tarjoaa saman toiminnon kuin edellisten Discovery-sukupolvien vaakatasossa jaettu takaluukku.

Ajettavuus

Haastavien olosuhteiden pidonhallinta (All-Terrain Progress Control, ATPC) voidaan ohjelmoida ylläpitämään erityisen vaikeassa maastossa sopivaa ryömintänopeutta automaattisesti. Älykkään tekniikan ansiosta kuljettaja voi keskittyä pelkkään ohjaamiseen, kun hän ylittää auton kanssa esteitä, eikä hänen tarvitse huolehtia kaasu- ja jarrupolkimen käytöstä. Tekniikkaa voi käyttää myös liukkaalta tienpinnalta liikkeelle lähdettäessä.

Maantieajoa parantaa Land Roverin kevyt ja kestävä alumiinirakenne, joka vähentää painoa 480 kg teräksiseen erillisrunkorakenteeseen verrattuna. Land Roverin kehittynyt Integral Link -takajousitus tarjoaa loistavaa ajettavuutta ilman kompromisseja Discovery-perheelle ominaisen mukavuuden suhteen.

Enimmäisvetokapasiteetti on luokkansa johtavat 3 500 kg, minkä lisäksi Land Rover on kehittänyt älykästä tekniikkaa, joka tekee vetämisestä entistä vaivattomampaa.

Kehittynyt vetoavustin on nerokas ratkaisu, jonka ansiosta kuljettajat selviytyvät vaikeista peruutustilanteista perävaunuja, asuntovaunuja ja hevosten kuljetusvaunuja vedettäessä.

Jopa vasta-alkajat pystyvät pysäköimään yhdistelmän nerokasta järjestelmää käyttämällä, sillä se huolehtii tarvittavasta vastaohjauksesta, jolla perävaunu asetetaan oikein peruutettaessa. Kuljettaja voi opastaa perävaunun haluamaansa tilaan käyttämällä Terrain Response 2 -järjestelmän kiertosäädintä. Tehtävä helpottuu entisestään peruutuskameran kuvan opastusviivoilla, jotka näytetään kosketusnäytössä.

Vaivatonta tehokkuutta

Uusi Discovery saa voimansa Jaguar Land Roverin tehokkaista neli- ja kuusisylinterisistä bensiini- ja dieselmoottoreista, joiden parina on sulavatoiminen ja reaktiivinen 8-vaihteinen ZF-automaattivaihteisto. Moottorivaihtoehdot ovat seuraavat:

  • Uusi 180 hevosvoiman 2,0-litrainen nelisylinterinen Td4 Ingenium -dieselmoottori on malliston taloudellisin vaihtoehto (6,0 l/100 km, CO2-päästöt alkaen 159 g/km*). Lukemat ovat pienentyneet 22 prosenttia edeltäjään verrattuna.
  • Tehokkaampi kaksoisturbolla varustettu nelisylinterinen Sd4 Ingenium -dieselmoottori kehittää tehoa 240 hevosvoimaa ja vääntöä vakuuttavat 500 Nm. Taloudellisuus- ja päästölukemat ovat 6,3 l/100 km ja 165 g/km.
  • Kuusisylinterinen dieselteho on peräisin 258 hevosvoiman Td6-moottorista, joka kehittää vääntöä 600 Nm. Tämä takaa vahvan suorituskyvyn ja kiihtyvyyden.
  • Bensiinimoottoriasiakkaille on tarjolla Land Roverin kehittynyt 340 hevosvoiman mekaanisesti ahdettu 3,0-litrainen V6-yksikkö, Si6, joka tuottaa 450 Nm vääntöä ja takaa rennon suorituskyvyn.

Uuden Discovery malliston ennakkohinnat Suomessa

2.0 Td4

2.0 Sd4

3.0 Td6

3.0 Si6

S

70 340,62

76 648,81

SE

73 668,72

80 030,65

86 880,25

101 043,65

HSE

85 283,55

91 833,05

99 372,20

115 578,20

HSE Luxury

94 249,31

100 943,60

109 072,02

126 864,14

First Edition

121 946,28

Kaikissa Discovery malleissa on jatkuva neliveto sekä 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Td6 ja Si6 moottorien yhteydessä vakiovarusteisiin kuuluvat myös erillisilmajousitus tasonsäädöllä ja sähköisesti kytkettävä alennusvaihteisto.

new-discovery-seven-wonders