JAA
Liikkumattomuus on rasite lihaksille. Etenkin toimistotyössä työskentelevät ovat suuremmassa jumitustilassa kuin fyysistä työtä tekevät.

Hartijajumi on yleensä seurausta liikkumattomuudesta. Urheiluhieroja Joel Hakala kertoo Iltalehden artikkelissa, että ongelma ei ole yleensä siellä, missä oireet tuntuvat. Jos vaikka vasen puoli hartioista kiristää, ongelman syy voikin olla oikeanpuolen niskassa oleva jumitus.

Monille kenties tuntemattomampi lavankohottajalihas saattaa olla syynä niskajumiin.

– Kun se kiristyy, se nostaa nimensä mukaisesti lapaa ylös ja kiristää koko hartioiden ja niskan seutua. Vaikka kuinka yrittäisi venyttää niskaa ja hartioita, mutta ei lavankohottajalihasta, koko paketti pysyy tiukkana, Hakala tietää.

Ota yllä olevan kuvan kaltainen venytysasento. Pidä kyynärpää ylhäällä ja venytä lapaluita kohti toisiansa. Tee tämä hitaasti ja toista useita kertoja.

Venytys ei ole kuitenkaan se helpoin mahdollinen. Oikeaa asentoa pitää harjoitella ja oikea venytyskohta pitää niin sanotusti ”löytää”. Kaikki ovat yksilöitä, eivätkä kaikki venytykset toimi samalla tavalla jokaiselle, vaikka oireet ja jumit olisivatkin näennäisesti samat.