JAA

Nissanin insinöörit suhtautuvat innovaatioihin intohimolla. Sen huomaa esim. heidän luomastaan Nissan Leaf 48 kWh -prototyypistä, joka on kehitetty kokonaan työntekijöiden omalla ajalla.

Prototyypissä on kaksi kertaa alkuperäisen Nissan LEAF -mallin kokoinen akku, ja auton toimintamatka kasvoi peräti 75% normaaleissa olosuhteissa.

Prototyypin takana on  ryhmä Nissanin Barcelonan Teknillisen keskuksen (NTCE-S) insinöörejä. Vapaaehtoinen ryhmä pyrkii rikkomaan sähköautoilun rajoja. Prototyyppi, jonka nimi ”Cocoon” viittaa samannimiseen amerikkalaiseen tieteiselokuvaan, rakennettiin espanjalaista ECOseries -moottoriurheilutapahtumaa varten.

Nissan 48 Kwh Leaf on edistyksellisempi sähköauto.
Nissan 48kwh Leaf on edistyksellisempi sähköauto.

– Sähköautojen toimintamatkojen kasvattaminen on tärkeää niiden yleistymisen kannalta,  ja olikin hienoa päästä hyödyntämään osaamistamme ja tutkia, millä eri tavoilla toimintamatkaa voisi kasvattaa, vanhempi insinööri Dario Fernandez kertoo.

Johtoryhmässä ollaan innoissaan, mutta maltillisia.

– Nyt kehitetty protoyyppi toimii hienona esimerkkinä siitä innovatiivisesta ajattelutavasta, jolla suunnittelijamme ja insinöörimme toimivat joka päivä. Se on myös osoitus Nissanin työntekijöiden intohimostaa työtään kohtaan, sähköauto-osaston johtava suunnittelija Gareth Dunsmore, tuulettaa.

Insinöörien intohimoprojektilla ei kuitenkaan ole tulevaisuutta bisnesmaailmassa. Dunsmore kertoo, ettei prototyyppiä ole tarkoitus siirtää tuotantoon.