JAA

Autourheilun kulta-aikaa vietettiin 1970-luvulla, jolloin mikään teho ei riittänyt.

Autourheilumaailma rikkoi rajoja toistuvasti, kunnes rajat tulivat vastaan.

Moottoriteknologiasta revittiin niin paljon irti, että autot kävivät jo hengenvaarallisiksi, eivätkä enää puoltaneet paikkaansa terveessä urheilussa.

Listasimme nyt viisi autolegendaa, jotka olivat niin karuja pelejä, että ne oli kiellettävä autourheilusta kokonaan.

1. Brabham BT46B

1978-anderstorp-niki-lauda-bra-56c74b66c0692

Brabham BT46B oli Motor Racing Developments Ltd.:n valmistama formula.

Brabham-nimellä paremmin tunnettu tehdas oli australialaisten Jack Brabhamin sekä F1-maailmanmestari ja suunnittelija Ron Tauranacin perustama. Brabham valmisti yli 500 kilpa-autoa vuoteen 1970 mennessä.

Brabhamin autot voittivat F1-mestaruuksien lisäksi mestaruuden Formula 2:ssa ja Formula 3:ssa. 1970- ja 1980-luvulla Bernie Ecclestonen omistuksessa talli toi Formula 1:een uusia keksintöjä kuten hiilikuitujarrut.

Brabham BT46B oli Fordin V8-moottorilla kehräävä auto, joka teki debyyttinsä Ruotsissa 1978. Se dominoi koko kilpa-ajoa.

BT46B:n salaisuus oli sen takana ollut tuuletin, joka muodosti auton alle alipainetta, eli maaefektiä. Auto todella liimaantui kiinni rataa ja oli täysin ylivoimainen.

Maaefektiksi kutsuttu ilmiö on auton alapuolisten ilmavirtausten aiheuttama voima, joka painaa autoa alaspäin siten, että se pysyy paremmin radassa kiinni. Tämä toi lisää nopeutta mutkiin.

Brabham BT46B päätettiin kieltää myöhemmin kokonaan formuloista, sillä sen voittoprosentti kaikissa ajetuissa kisoissa oli 100.

Artikkeli jatkuu seuraavalla sivulla…

(Artikkelia päivitetty: lisätty tietoa BT46B:n tuulettimesta)